اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏

زکات ستون محکمی برای اصل اسلام است

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر رهبری پشتیبانی

مذهبی
توحید
مهدویت
معاد
نماز
قرآن
احکام
امر به معروف و نهی از منکر
حجاب
اثر منفی دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج
ازدواج
محرم
نگاه
ابلیس
گناه
نبوت
روزه
خمس
زکات
عاشورا و امام حسین
آیا می دانید ؟
احادیث ، روایات ، داستان
احادیث ناب
روایات ناب
داستان ناب
کتاب و گفتۀ بزرگان
علمی
اجتماعی
حق الناس
رشوه
مطالب جالب
دیگر مطالب
واقعیات جامعه غرب
تاثیر سایتها و فیلمهای غیر اخلاقی
مد و مدگرایی
پزشکی
مشکلات مبتلا به
دانلود
مناجات حاج منصور ارضی
سید مهدی میر داماد
نرم افزار کاربردی موبایل
دانلود سخنرانی
موبایل
کتاب
نرم افزار
کامپیوتر
نرم افزار
کتاب
اخبار
سینما و تلوزیون
رژیم پهلوی
سخنرانی استاد پناهیان


حجاب
حجاب
روزه
نماز
روزه
امر به معروف و نهی از منکر
نگاه حرام
نگاه
اسرار روزه
روزه درمانی
امر به معروف
نهی از منكر
ماه رمضان
امر به معروف و نهی از منكر
شیطان




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 230
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 273
بازدید ماه : 520
بازدید کل : 15985
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


زکات ستون محکمی برای اصل اسلام است

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-PostCategory->


زکات ستون محکمی برای اصل اسلام است

 در دین مبین اسلام یکی از فرایض مهم پرداخت زکات می باشد که در رساله های عملیه زکات یکی از 10 فروع دین در کنار نماز، روزه، حج، خمس، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی و تبری آمده است .
خداوند متعال در  قرآن کريم در 30 مورد زکات را تذکر داده است و در بسياري از اين موارد آن را  در رديف نماز ذکر کرده است: (اَقيمُوا اَلْصَلوه و اتُوا اَلْزَکات) نماز را بجا آوريد و زکات را بپردازيد .
برای تجلیل از موديان و رابطان زكات و همچنین به پاس شکر گزاری افزایش بیش از 100 درصدی زکات در استان خوزستان همایشی با عنوان « شکرانه زکات » از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان در تالار امام رضا (ع) کوی نفت برگزار شد .
در این همایش علاوه بر تجلیل از بیش از 100 نفر از موديان و رابطان زكات، سه شهر برتر پرداخت زکات نیز به ترتیب گتوند ، شوش و شوشتر معرفی شدند و از امامان جمعه این شهرستان ها به عنوان دبیر ستاد زکات تجلیل شد .

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت زکات واجب داوطلبانه نیست، بلکه واجب حکومتی است و افراد جامعه با پرداخت زکات از آلودگی‌های دنیوی و دلبستگی به مال دنیا پاک می‌شوند.
به گزارش فارس حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌‌مقدم ، زکات را ستون محکمی برای اصل اسلام دانست و اظهار داشت: زکات یک واجب الهی و یکی از ارکان الهی است، با توجه به این موضوع، ترک‌کننده زکات تنها ترک واجب نکرده، بلکه رکنی از ارکان اسلام را انجام نداده است.
وی افزود: با پرداخت زکات ستونی از ستون‌های اسلام استوار نگه ‌داشته می‌شود و به همین دلیل زکات از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مصباحی‌مقدم ادامه داد: زکات تنها یک حق مادی نیست، بلکه توجه به آن انسان را پاک می‌کند، به همین دلیل هم خداوند به پیامبر امر کرد که زکات دریافت کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ‌تصویب قانون زکات در مجلس شورای اسلامی تنها برای این است که پشتوانه‌ای قانونی برای این رکن الهی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: تصویب این قانون کار ارزشمندی بود و نماینده ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه در شهر‌ها در این ستاد حضور دارند.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در این طرح اجباری در دریافت زکات وجود ندارد، افزود: این طرح نحوه پرداخت و هزینه‌کرد زکات را ساماندهی می‌کند تا آثار مثبت بیشتری برای جامعه داشته باشد.
این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه این طرح بیشتر جنبه تشویقی دارد، افزود: طرح زکات جنبه عمران و آبادانی دارد، به عنوان مثال زکاتی که در یک روستا جمع‌آوری می‌شود برای‌‌ همان روستا و نیازهای عمرانی آن مصرف می‌شود و این جنبه تشویقی و ساماندهی دارد.
وی اضافه کرد: طرح زکات اجباری نیست و جنبه تشویقی دارد، همچنین نحوه جمع‌آوری و هزینه‌کرد آن را ساماندهی می‌کند و از طرف دیگر دولت موظف می‌شود به‌‌ همان میزان به عمران و آبادانی آن منطقه کمک کند و در ‌‌نهایت کاری در جهت رشد پروژه‌های عمرانی کشور است.
وی بیان کرد: افراد غنی حق ندارند مالی را که فقرا در آن شریک هستند در جای دیگری هزینه کنند لذا پرداخت زکات یک لطف نیست بلکه یک وظیفه و تکلیف الهی است.
مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: به‌‌ همان میزان که روستائیان زکات پرداخت می‌کنند، مبلغی از محل خزانه عمومی دولت برای رفع محرومیت در روستا‌ها اختصاص می‌یابد.
وی بیان کرد: زکات را نباید تنها به زکات واجب و یا زکات خمس منحصر کرد، زکات هم‌ردیف نماز آورده شده و از آنجا که نماز امری همگانی است، زکات هم باید به امری همگانی تبدیل شود.
رئيس كمسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: ‌تصويب قانون زكات در مجلس شوراي اسلامي تنها براي اين است كه پشتوانه‌اي قانوني براي اين ركن الهي ايجاد شود.
هم چنین در این همایش آیت ا... سید محمد علی موسوی جزایری نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز  با بیان حدیثی از حضرت امام صادق (ع) در خصوص زکات ، با بیان این مطلب که در گذشته موضوع پرداخت زكات در استان خوزستان چندان مورد توجه نبود، افزود : اين نقص در سال‌هاي گذشته بهبود يافت و پرداخت زكات در استان رونق گرفت .
وی افزود : اكنون ميزان زكات جمع‌آوري شده به بيش از  9 ميليارد تومان رسيده است که خوشبختانه خيرين استان هم بيش از ديگر افراد از اين كار استقبال كرده‌اند و امید واریم سال به سال بهتر شود .
 وي افزود : باید با برنامه ریزی هایی که انجام می شود اين امر بايد روندي تكاملي و تصاعدي داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان افزود : استان خوزستان در سال‌های گذشته از عقب مانده‌ترین استان‌ها در پرداخت زکات بود که خوشبختانه با همت مسئولان موفق به کسب رتبه نخست کشور در این فریضه الهی شد.
موسوي‌جزايري با بیان این نکته که اقدامات کسانی كه در امر خیر زكات هستند را ارج می نهیم افزود : کسانی که امروز خالصانه زکات می پردازند مانند کسانی هستند که در جبهه های نظامی به جهاد می پردازند و اینها رزمنده های ما در جبهه دیگری هستند .
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) كشور نیز در اين همايش گفت: این نشست به این معنی است که در خصوص زکات به پیروزی بزرگی دست پیدا کرده ایم و این پیروزی را جشن می گیریم .
وی افزود : در روزهاي پاياني سال، شرايطي حساس را پيش رو داريم كه انسجام مردم در اين روزها بسيار اهميت دارد، در چنين شرايطي زكات مي‌تواند اين اتحاد و انسجام را تقويت كند.
 حسين انواري با بیان این نکته که نظام جمهوري اسلامي ايران بر مبناي اصل ولايت فقيه و مردم سالاري شكل گرفته افزود : در نظام ما آنچه را كه مردم تشخيص دهند انجام مي‌شود وتفاوت اين نظام با ديگر نظام‌ها اين است كه تشخيص مردم بر اساس موازين اسلامي صورت مي‌گيرد.
وی با بیان اینکه اگر وحدت کلمه نبود نظام بر پا نمی شد افزود : هر عامل و عنصري كه اين اتحاد را بر هم بزند و خدشه‌اي به مباني ديني وارد كند، ظلم به همه اين خدمات و زحمات به شمار مي‌آيد.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) كشور افزود : پس از گذشت 14 قرن از اسلام به جز 5 سال حکومت حضرت علی (ع) حکومت ولایی نداشتیم که به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) در عصر حاضر متولد شد .
انواري افزود : اكنون در شرايطي هستيم كه استكبار جهاني به شدت بر عليه نظام در حال فعاليت است، لذا انسجام و اتحاد جامعه بسيار اهميت دارد. پرداخت زكات با افزايش توليد، آباداني و نشاط در جامعه مي‌تواند در اين جهت بسيار كمك‌كننده باشد.
استاندار خوزستان نیز در این همایش استان خوزستان را مظهر مقاومت و شجاعت دانست و با اشاره به برگزاری همایش شکرانه زکات گفت: در سال جاری میزان زکات دریافتی از کشاورزان استان با جهش چشمگیر نسبت به سال های گذشته، به 9 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.
 وی افزود در سال گذشته میزان زکات دریافتی از کشاورزان 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید و در این بخش جهش قابل قبولی داشتیم.
وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار زکات خرما پرداخته شد، افزود: در سال جاری برای نخستین‌بار زکات پرداختی در بخش خرما به 500 میلیون تومان رسید و این افزایش نشان‌دهنده آگاهی و آشنایی جامعه نسبت به موضوع زکات است که افتخار دیگری برای استان به ارمغان آورد .
حجازی با اشاره به تعهدات دولت در بخش زکات، تاکید کرد:‌ سال گذشته به ازای 4 میلیارد و 500 میلیون تومان زکات پرداخت شده در استان، 6 میلیارد و 250 میلیون تومان اعتبار از سوی دولت پرداخت شد.
او ادامه داد :  در سال جاری هم به ازای 9 میلیارد تومان زکات، تعهدات دولت عملی شده و تاکنون 50 درصد این اعتبارات توزیع شده است و 50 درصد باقی ‌مانده هم تا پیش از زمان برداشت گندم در اردیبهشت‌ماه توزیع می‌شود.
وی خاطرنشان ساخت : با این که در موضوع بارندگی در بین استان های کشور رتبه بیست و هفتم را داریم ولی با این وجود مردم وظیفه خود را انجام می دهند و زکات خود را پرداخت می کنند .
استاندار خوزستان در ادامه شهرهای برتر در زمینه پرداخت زکات در استان خوزستان را معرفی کرد و افزود : شهرستان شوش با یک‌ میلیارد و 180 میلیون تومان، گتوند با حدود یک میلیارد تومان و شوشتر با 929 میلیون تومان به ترتیب بیشترین میزان زکات در استان را پرداخت کرده‌اند و شهرستان گتوند به نسبت تولید، رتبه نخست را در این زمینه دارد.
وی با این این نکته که مردم وظایف خود را بهتر ما انجام می دهند افزود : با وجود این‌که خوزستان استانی محروم است، ولی کمک 110 میلیارد تومانی در بخش مدرسه‌سازی نشان‌دهنده ایثارگری مردم این استان است.
حجازی افزود : مردم این استان چهار سال متوالی است که در بخش خیرین مدرسه‌ساز رتبه نخست کشور را دریافت می‌کنند و سالانه بیش از 100 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی کمک می‌کند.
او ادامه داد : در بخش خیرین مسکن‌ساز نیز هم اکنون وضعیت خوبی داریم و خیرین سلامت هم فعالیت‌های موفقی انجام داده‌اند.
قائم مقام شورای زکات در استان با بیان اینکه در سال جاری مبلغی از سوی استانداری خوزستان در کنار وجه زکات برای عمران و آبادانی روستاها اختصاص یافته، اظهار کرد: اگر نحوه مصرف این بودجه از سوی دبیر شورای زکات تعیین شود، در اسرع وقت این مبلغ برای اجرای پروژه های عمرانی تحویل داده می‌شود.
حجازی با اشاره به اینکه در سال گذشته با دریافت وجه زکات از کل استان، این مبلغ را در راستای رفع نیازهای روستاها صرف شد، تصریح کرد: بنا به درخواست مردم مهم‌ترین نیاز آنان احداث مسجد و حسینیه بود که با اختصاص نیمی از وجه زکات در حال انجام است.
به گزارش رسانه جنوب، همچنین سرپرست کمیته امداد در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
انواری در سخنان خود در جمع خبرنگاران، کمیته امداد را محل عبور و توانمند شدن دانست و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است حدود 300 هزار نفر اشتغال ایجاد شود که تاکنون 220 هزار آن محقق شده و مابقی تا اواسط اسفند انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه 800 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد استعداد اشتغال را دارند افزود: هم اکنون 4 میلیون و 400 هزار نفر در قالب یک میلیون و 800 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد می باشند که حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از این افراد را سالمندان تشکیل می دهند.
سرپرست کمیته امداد در ادامه از تعریف طرحی برای مدیریت مشاغل خانگی روستایی در شورای اشتغال خبر داد و افزود: اگر منابع این طرح تامین شود آمادگی داریم حدود 300 هزار شغل جدید، ایجاد کنیم.
وی با بیان این نکته که همه خانوارهای تحت پوشش استعداد اشتغال را ندارند اضافه کرد: پیشنهادی به هیئت دولت ارائه شد که خانه داری هم شغل محسوب شود و خانم هایی که به کارهای خانه و تربیت فرزندان مشغول هستند حقوقی که قرار است دولت بابت نگهداری فرزندان آنها به مهدکودک ها بپردازد به عنوان حقوق به این زنان پرداخت شود.
وی ادامه داد: رئیس جمهور هم با این اقدام موافق است و طرح آن در حال تهیه است.
انواری در خصوص اشتغال معلولین نیز گفت: در این خصوص هم طرحی در حال تهیه است که مراحل نهایی آن درحال انجام است.
وی افزود: در این طرح شرکت هایی ایجاد می شود و وام های اشتغال زایی معلولان و از کار افتادگان در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد و معلولان به عنوان سهام داران شرکت، سود سهام خود را دریافت می کنند.
سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص کمک به افراد به صورت مقطعی نیز گفت: سالانه بین 3 تا 4 میلیون نفر به صورت موردی به کمیته امداد مراجعه می کنند و برای رفع نیازهای مقطعی خود از صندوق وام ازدواج، درمان، اشتغال و تحصیل استفاده می کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اختصاص بخشی از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها به کمیته امداد نیز گفت: به جز تامین بخشی از هزینه بیمه اجتماعی خانوارها که آن هم از طریق وزارت رفاه انجام شده دیگر هیچ بودجه ای از این طریق به کمیته امداد داده نشده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه جنوب در خصوص خروجی های خانوارهای تحت پوشش از طریق اشتغال گفت: تاکنون 760 هزار خانوار با حمایت های کمیته امداد اشتغال پیدا کردند و از پوشش کمیته امداد خارج شده اند.
انواری در ادامه افزود: کمیته امداد نهادی است که 20 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط حضرت امام (ره) ایجاد شد و محل توانمند شدن خانوارهاست.
وی افزود: در خدمات رسانی به افراد تحت پوشش فعالیت های مختلفی را تعریف کرده ایم که معیشت، تحصیل، ازدواج، درمان و اشتغال از آن جمله اند و متناسب به نیاز خانوارها به آنها خدمات دهی انجام می شود.
انواری کمیته امداد را یک نهاد مردمی عنوان کرد و افزود: بیش از یک سوم اعتبارات این نهاد توسط مردم تامین می شود و حدود 100 هزار نفر در این امر ما را یاری می دهند.
وی در ادامه زکات را یک امر ولایی توصیف کرد و افزود: کمیته امداد از طرف ولایت فقیه مامور شده تا زکات را جمع آوری کند و زیر نظر هیئت آن را در محدوده های مشخص شده مصرف نماید.
سرپرست کمیته امداد اضافه کرد: از سال 83 کار جمع آوری زکات توسط کمیته امداد آغاز شده است و رشد خوبی هم داشته ایم که امیدواریم جمع آوری زکات به 800 میلیارد ریال برسد.
گزارش حسین یزدی، مرتضی شبیب اصل


منبع :  sadidnews.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
 

شنبه 3 تير 1391برچسب:زکات , دلیل وجوب زکات , علت زکات دادن,

 

مطالب گذشته

·

حجاب ارسال در : 1398/11/18 19:15

·

آیامیدانید ...؟ 4 ارسال در : 1398/05/10 20:26

·

آیا در قرآن برای راهپیمایی هم آیه داریم؟ ارسال در : 1398/05/01 16:02

·

دعوت مراجع تقلید برای حضور در راهپیمایی روز قدس ارسال در : 1398/05/01 15:58

·

دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان که در شب اربعین سنگ تمام گذاشتند!+ تصاویر ارسال در : 1398/04/29 18:37

·

روابط دختر وپسر از دیدگاه قرآن ارسال در : 1398/04/29 18:31

·

شباهت نظر رهبر انقلاب و پناهیان در مورد فرج و تحول در جهان ارسال در : 1398/04/28 16:50

·

داستان اراده محکم و همت بلند یک دختر ارسال در : 1398/04/23 17:18

·

داستان جالب عابد و سگ ارسال در : 1398/04/23 17:17

·

عشق واقعی... ارسال در : 1398/04/23 17:15

·

حکایت حمایت از حامیان حضرت علی(ع) ارسال در : 1398/04/23 17:09

·

عابد و شیطان ارسال در : 1398/04/23 17:08

·

تمنا ارسال در : 1398/04/23 17:07

·

تلخ ارسال در : 1398/04/23 17:05

·

چهار سخنی که زاهد را تکان داد! ارسال در : 1398/04/23 17:00

·

ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن ارسال در : 1398/04/23 16:55

·

شیطان و فرعون ارسال در : 1398/04/23 16:52

·

داستان جالب بهلول و شکستن سر استاد ارسال در : 1398/04/23 16:34

·

حکایت آن درخت ارسال در : 1398/04/23 16:27

·

حدیثی زیبا ارسال در : 1398/04/20 18:16




لطفا برای بهبودی وبلاگ نظر بدهید و اگر مطلبی دارید که مفید است به abdekhodam@yahoo.com ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود ، با تشکر ، یا علی .



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تحفۀ هوشیاری و آدرس tohfeyehushyari.LoxBlog.Com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







-------------------------- --------------------------


>